Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Sparbankskunderna är nöjdast – ännu ett år
Det framgår av den färska bankstudien svenskt kvalitetsindex som årligen rankar banker utifrån kundnöjdhet. Det är bankkunderna själva som svarar på frågor och sätter betyg.
Sparbankerna får högst kundnöjdhet; 75,1 procent av sina privatkunder och 72 procent när det gäller företagskunder. Resultatet ligger flera procentenheter högre än efterföljande bank både för privat- och företagskunder.
Sparbankerna har drygt två miljoner kunder runt om i landet och Sparbanken Skaraborg har närmare 46 000 kunder på privat och företagsmarknaden. När Sparbankskunderna tillfrågas om de tycker att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt svarar 4 av 5 eller 81,5 procent att de anser det.
– Att våra kunder uppskattar vårt engagemang är av största vikt för oss, vi vill vara en självklar spelare att ha med sig i sina affärer. Där jobbar vi för att ha stor kompetens och lokal förankring bland våra medarbetare som förstår branscher och marknaden på bästa sätt. Vår ägarform är ett annat exempel där vi genom vår ägarstiftelse har möjlighet att ge tillbaka till bygden och alla som bor här genom att återinvestera i projekt - något vi är enormt stolta över berättar Patrik Meijer VD på Sparbanken Skaraborg.
Lokal förankring
Kunder i Sparbankerna tycker att det är viktigt att kunna besöka sitt lokala bankkontor. 63 procent av kunderna har det senaste året besökt ett kontor. Samtidigt uppger 94 procent att de använder internetbanken. För våra privatkunder erbjuder vi Skaraborgs bästa tillgänglighet. Detta både på det fysiska och digitala planet samt via vårt kundcenter.
– Vi är lika delar ödmjuka som tacksamma inför våra kunder, förtroendet är det viktigaste vi har. Vi strävar mot att ha bäst möjliga tillgänglighet och vi vill att våra kunder ska veta att man alltid är välkommen till oss. Vi är glada över att hålla en hög kundnöjdhet och samtidig kunna göra goda saker för vårt område i små som stora projekt avslutar Patrik.