Det är inte så konstigt att hösten är den tid då flest människor vill hitta nya utmaningar. En lång tids ledighet kan göra under för att skaffa sig lite distans till vardagen. Vissa byter bara roll, andra byter arbetsplats – och en del gör slag i saken och startar upp egen verksamhet. Men hur gör man, vad för slags bolagsformer finns det och vad ska man tänka på?

Så förverkligar du din affärsidé - artikel från En bättre framtid

En bra start
Att starta eget innebär olika stor investering, beroende på vilken verksamhet det handlar om. Tänker du designa appar eller webbplatser och redan har datorn som behövs är det en helt annan sak än att bygga om en lokal för att driva restaurang i eller behöva köpa in ett stort lager av varor till en butik. Ju större investering i början, desto högre risk om det inte skulle bära sig. En bra sak, oavsett verksamhet, är att ha en summa pengar sparat att leva på innan företaget börjar dra in pengar.

Därför ska du gå med i a-kassan - artikel från En bättre framtid

I vilket fall som helst gäller det att undersöka marknaden och hitta ett eget erbjudande som kan konkurrera med redan befintliga företag. Det gäller att erbjuda något unikt, helt enkelt. Här måste man också koppla bort hjärtat för en stund. Att man brinner för en sak betyder inte alltid att det är en bra eller idé som kommer att bära sig.

Du behöver också göra en kalkyl för hur du beräknar att ekonomin kommer att se ut. Här är det lätt att överskatta intäkter – och underskatta utgifter – så gör ordentligt med research och ha gärna en buffert till oförutsedda kostnader.

Du behöver också göra en marknadsplan. Du kan vara bäst i stan, men vet ingen om att du finns hjälper det ju föga. Hur ska du marknadsföra dig, vad får det kosta och vad förväntar du dig att det kan ge – allt sådan måste du försöka förutse, vilket inte är det lättaste men det kan ge en indikation på vad du behöver göra för att nå ut.

De olika företagsformerna

Enskild firma
För den som är ensam i företaget är enskild firma en vanlig bolagsform. Din ekonomi är då gemensam med företagets, vilket kan vara lite enklare när det kommer till redovisning, men betyder att om företaget går i konkurs blir din privatekonomi indragen.

Aktiebolag – AB
Ett aktiebolag är en bolagsform där aktieägarna inte har personligt ansvar för företaget, om företaget går i konkurs berörs alltså inte aktieägarnas privatekonomi. Däremot krävs ett aktiekapital på 50 000 kronor när du startar upp bolaget och det kan vara antingen kontanter eller egendom som företaget kan dra nytta av. Ett aktiebolag behöver en styrelse med ledamöter och suppleanter. Du kan ta ut lön och vinstutdelning. En revisor är alltid bra om du inte själv är en fena på ekonomi men till varje bokslut måste du revidera räkenskaperna.

Handelsbolag – HB
Ett handelsbolag är som en blandning mellan enskild firma och ett aktiebolag, skulle man kunna säga. Man kan vara fler i ett HB (man måste vara minst två) men är fortfarande personligt ansvariga för företagets avtal och skulder. Du behöver inte ha något startkapital för att starta ett handelsbolag.

Kommanditbolag – KB
Ett kommanditbolag är en form av handelsbolag. Det ska alltid ha två eller flera bolagsmän, minst en komplementär och en kommanditdelägare. En komplementär är personligt ansvarig för företagets skulder och att andra avtal hålls. En komanditdelägare har ett begränsat ansvar och svarar endast med sin kapitalinsats.

Hur startar man?
Det finns några saker att ha koll på när du ska starta företag. Du behöver till exempel ha ett namn för att kunna registrera det. Att välja namn är ett kapitel för sig och det finns många råd att ge på vägen. Allt beror på vilken verksamhet du har och vilket behov du har att vara tydlig i vad företaget gör – eller hitta ett namn som sticker ut. Lyckas du med båda är det förstås toppen.

För att få igång företaget behöver du:

  1. Ansöka om F-skatt
  2. Registrera företaget
  3. Anmälda dig för momsredovisning
  4.  Anmäla dig som arbetsgivare till Skatteverket

 

Det kan också vara bra att registrera webbplats och/eller egna sidor i sociala medier (till exempel Facebook och Instagram) som du kan behöva ha för att kommunicera med dina befintliga och kommande kunder sen.

När du är igång
Att lyckas med den dagliga driften handlar mycket om rutiner. Det gäller allt ifrån att sköta fakturering, inbetalningar och momsredovisning till att ha kontinuerlig koll på att allt går enligt plan. Det gäller särskilt budgeten.

Som egen ställs det lite extra krav när det kommer till att sätta över pengar till tjänstepensionen. Det görs ju automatiskt för de flesta anställda. Dessutom baseras den allmänna pensionen på hur mycket lön du har tagit ut, något företagare ofta är lite sämre på.

Många företagare tar inte ut tillräckligt med lön - artikel från en bättre framtid

Det kan också vara lätt att jobba mest hela tiden som egen, men det är inte säkert att man får mer gjort för det. Så ha koll på jobbrutinerna när du inte har en 9-17-tillvaro längre – även om företagare ofta är lyckligare än anställda.

Lycka till!

Vi har ett brett utbud av produkter och tjänster för ditt företag - läs mer här!