Det är inte direkt en ny grej, att man som kund kan ringa till banken och få hjälp med sina frågor och ärenden. Förr kallades det för telefonbanken och den har funnits hos oss i dryga 30 år nu. Idag kallar vi det för vårt Kundcenter och det har skett en hel del utvecklingen i vad vi kan hjälpa till med där. Det är när du ringer oss på 0511-280 00 som du kommer till vårt Kundcenter, då hamnar ditt samtal hos någon av våra kundcentermedarbetare i Skara. Gänget som jobbar i Kundcenter har bred kompetens och är vana att hantera små som stora ärenden oavsett om det gäller din privata ekonomi eller företagets. I Kundcenter tar man dessutom emot meddelanden som du skickar i din internetbank och digitala låneansökningar du gör på vår hemsida eller i din internetbank. Dom är helt enkelt proffs på mycket!

Men vad kan du egentligen få hjälp med?

Jo, i princip allt! Det kan vara att du vill starta upp ett sparande till ditt barn, ansöka om ett lån, boka tid för ett möte, ändra något bland dina konton och överföringar eller helt enkel behöver hjälp med något annat kring din ekonomi. Inga frågor är för små eller stora för vårt kundcenter.

Erika Karlsson har en lång karriär i banken bakom sig, bland annat har hon jobbat som företagsrådgivare, är licensierad att teckna försäkringar och idag jobbar hon med företagsärenden i vårt Kundcenter.

Vad innebär ditt jobb i Kundcenter?

- Jag jobbar med företagsrelaterade frågor, det kan bland annat vara att hjälpa nystartade företag att komma i gång med sina banktjänster. Vi försöker vara en hjälpande hand genom att guida och informera våra företagskunder om sådant som kan vara bra för dom att veta. Olika företag har olika behov utifrån vad dom är i för bransch och stöttar upp med dom tjänster och information som dom kan behöva för sin ekonomi helt enkelt.

Vad tycker du är det bästa med att vi har ett eget Kundcenter?

- Jag tycker att vår tillgänglighet är vår starkaste egenskap. Här i vårt Kundcenter svarar vi i telefon, på meddelande och mejl hela tiden vilket gör att väntetiderna är korta. Ambitionen är att alla ska få så bra hjälp som möjligt men också att man ska få svar relativt fort. Att vi dessutom har bred kompetens med både personer som jobbat länge i banken och är specialister inom vissa områden till att vi har yngre nyexaminerade som kommer in med nya perspektiv.