Vi är bank åt mer än 45 000 kunder, våra kunder är alltifrån den nyfödda som precis fått ett sparkonto, till tonåringen som snart blir vuxen och ska ta hand om sin egen ekonomi, till personen som står inför att köpa en bostad. Vi har även företagskunder som är alltifrån nystartade till stora och etablerade på marknaden. Gemensamt för alla är dess ekonomi, för en sådan har alla. Den är viktig och där vill vi hjälpa till att lära ut kunskap, hitta lösningar för behov och uppfylla så många ekonomiska drömmar vi kan.
 

Det personliga mötet

Bank är en samhällsfunktion som funnits i hundratals år och som kanske sett väldigt traditionell ut länge. Idag är vår bank på väg att bli något nytt, när digitaliseringen öppnar nya kanaler och möjligheter för kontakt och möten. Kanske är det en följd av pandemin, att dom äldre fått en mobiltelefon för att kunna ha kontakt med familjen, man har behövt skaffa sig ett BankID för att boka vaccination och maten har av många inhandlats online när pandemin var som värst.
– Vi ser att många av våra kunder har förändrat sitt beteende när det kommer till att möta oss som bank, därför upplever vi nu mer och mer att det fysiska mötet på våra kontor kompletteras med personligt möte via telefon eller skärm. Där får kunden själv välja i vilken kanal den vill möta oss, är det i ett digitalt möte, är det via ett telefonsamtal eller är det inne på vårt kontor. Det bestämmer kunden själv säger bankens VD Patrik Meijer.
  

En ny miljö

Funderingarna och planeringen för en ombyggnation av de fyra bankkontoren har pågått under en tid för att nu hösten 2021 påbörjas på huvudkontoret i Skara. Syftet är att skapa en miljö där det finns nya förutsättningar för att mötas på det sätt kunden önskar, där det blir kortare kötider och en trevligare miljö för både kund och medarbetare.
– Vi är ett lokalt finanshus här i Skaraborg med all kompetens på plats här hos oss, våra medarbetare finns här och våra beslut fattas här av oss. Vi växer hela tiden och då behöver vi även kunna vara en attraktiv arbetsgivare med en god arbetsmiljö och en kreativ plats att utvecklas på berättar Patrik. I samband med ombyggnationen kommer det som idag är en manuell kontanthantering där kunden kan ta ut pengar hos oss direkt från vår kundtjänst övergå till en automatisk kontanthantering där alla in och utsättningar görs från våra automater som kommer finnas i anslutning till banken på alla våra orter.
– Vi värnar om kontanter i vårt samhälle, dom har en viktig funktion för många och genom att sätta in den automatiska hanteringen säkrar vi att möjligheten till kontanter finns kvar på banken säger Patrik. Här kommer våra kundvärdar som du möts av inne i vår nya miljö hjälpa dig genom att svara på frågor, visa hur det fungerar och hitta lösningar för dina behov.
 

Vi utvecklar mötesplatsen

Internt i banken har ombyggnationsprojektet fått arbetsnamnet vi utvecklar mötesplatsen då det är en bra beskrivning av vad vi under ett par år framåt kommer göra i våra lokaler på våra fyra orter. Projektet är stort och med god hjälp av yrkeskunnig lokal kunskap inom bygg, el och måleri kommer det bli ett stort lyft för vår verksamhet. Arkitektbyrån AB05 hjälper oss att ta fram förslag på inredning och stil i lokalerna och har tagit inspiration av vårt närområde där färg, form och material påminner om åkrar, gärden och naturen runt omkring oss.