Intresset för bakningen har legat i familjen länge, pappa Stig har sedan 1955 jobbat på Conditori Nordpolen och Per själv har funnits där sedan -79 där han även idag ägnar stor del av sin tid till just bakning. Idag har conditoriet 43 anställda varav 11 jobbar helt i bageriet. Vad som är hemligheterna till framgångarna är flera.
- Ambitionen har egentligen alltid varit att bli bättre och göra besökare nöjda, vi har funderat på vad som kan fungera på en så pass liten ort som Vara ändå är och vi har framförallt turen att ha så många duktiga medarbetare som stannat kvar hos oss länge. Vi säljer bara våra produkter direkt till kunderna inne på vårt conditori, det innebär att vi inte kör ut till andra leverantörer och det gör också att vi slipper baka på nätterna.
  

Trender och vanor avgör

Året var 2016 när nordpolen utsågs till årets konditori, en utmärkelse som inom branschen anses vara mycket värdefull. -Vi var egentligen bara glada och hedrade över att vara nominerade, att vi dessutom fick utmärkelsen var vi inte beredda på, men blev såklart otroligt glada.
Utmärkelsen gav en stor positiv tillströmning av kunder, framförallt turister som reser till Vara för att besöka nordpolen, under 2016 hade konditoriet ett besöksantal på 200 000 personer.
- Vi märker att sociala medier har en stor betydelse för vår verksamhet, dels att många följer oss där men framförallt att vi marknadsförs genom våra kunder i deras kanaler. Det är jättevanligt att man fotar sitt fika och då får vi marknadsföring på det sättet. Vi märker också att våra kunder gärna fikar vackra bakelser och bakverk som vi gjort lite extra fina och kanske gör sig fina på bild.
  

Traditionellt blandat med nytt

Utbudet i montrarna är alltifrån traditionella småkakor och bakelser till bakverk i nya former och smakkombinationer. Att du dessutom blir serverad ditt fika vid bordet och får kaffet upphällt av en servitris skvallrar också om att nordpolens historia sträcker sig långt tillbaka.
- Vi ser att våra kunder gillar det traditionella och det är svårt för oss att ta bort något ur sortimentet. Däremot märker vi att bakverk vi testar oss fram lite med och experimenterar med smaker och former även blir väldigt uppskattade. Så vi försöker alltid ha en bra balans mellan traditionellt och nytt. Vi har till exempel sedan 60-talet haft banan i vår budapestrulle, det hör inte till vanligheterna och det kan både överraska och uppröra kunder. Men det är en så pass fastsvetsad tradition här att vi inte heller vill eller kan ändra på just budapesten.
  

Stenugnsbageriet

I oktober 2018 fyllde Nordpolen 115 år och det firades genom att Nordpolens Stenugnsbageri öppnades. Där bakas dagligen olika sorters bröd och bullar och du kan enkelt kila in där för att köpa med dig lunch eller frukost hem.
- Vi fick ofta höra från våra lokala kunder att dom inte alltid orkade stå länge i kö hos oss bara för att köpa med sig lite bröd hem. Vi hade då lokaler i vår fastighet som vi tidigare hyrt ut som passade för detta ändamål och vi beslutade oss för att satsa och drog igång stenugnsbageriet som även det glädjande nog är uppskattat av våra kunder.